همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود در سال ‪ ۱۳۸۶‬با مروری بر رخداد‌های کشور در تاریخ معاصر به نقد اقدامات دول غربی به ویژه آمریکا و انگلستان پرداخت.

وی با یاد آوری اسناد تاریخی به نقش دولت‌ها این کشورها در رویارویی با خواسته‌های ملت ایران اظهار داشت که ملت ایران راه خود را برای اعتلای آرمان‌های انقلاب اسلامی ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور در این کنفرانس طی سخنانی با انتقاد از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد این شورا را در مقوله برقراری صلح و امنیت در جهان فاقد کفایت دانست.

وی با اشاره به درگیری‌ها و تنش‌های رخداده در منطقه و ناتوانی شورای امنیت در برقراری عدالت میان کشورها، افزود: با وجود خواست عمومی مردم جهان و تعلیمات انبیای الهی و مصلحان بشری مشاهده می‌کنیم که امروز کرامت و ارزش ملت‌ها نادیده گرفته و حقوق آنان پایمال می‌شود.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: سرزمین ملتها اشغال، آزادی و امنیت آنان سلب و از پیشرفت آنان ممانعت می‌شود و هیچ مرجع مورد اعتمادی وجود ندارد که مانع تجاوزات شود، در برابر زورگویان بایستد و از حق مظلومان دفاع کند.

رییس جمهوری با اشاره به فریب و انحراف اذهان عمومی توسط آمریکا به بهانه واهی کشف سلاح کشتار جمعی و سرنگونی دیکتاتور بغداد و در نهایت هجوم به این کشور، اضافه کرد: بعلت این تهاجم، عراق دهها سال از پیشرفت و ترقی بازماند و بخش مهمی از گنجینه ‪ ۷‬هزار ساله تمدن بشری در این کشور تخریب شد ضمن اینکه صدها هزار نفر کشته، مجروح و آواره شدند.

وی تاکید کرد: در عراق تسلیحات کشتار جمعی پیدا نشد و دیکتاتور سرنگون گشت اما با وجود اینکه عراق مجلس و دولت قانونی دارد، اشغالگران همچنان حضور دارند و مردم کماکان قربانی می‌شوند.

احمدی نژاد تصریح کرد: آیا امروز هیچ مرجع قانونی وجود دارد که از اشغالگران بپرسد چرا اشغال کردید، چرا دروغ گفتید و این همه خسارت وارد آوردید ؟

رییس جمهوری گفت: اگر همین اشغالگران از صدام در برابر ملت ایران حمایت نمی‌کردند امروز لازم نبود برای برخورد با دیکتاتور عراق این کشور را اشغال کنند.

وی گفت: آیا شورای امنیت می‌توانست جلوی این اقدام را بگیرد و آیا اکنون می‌تواند متجاوز را تنبیه کند ؟ پیش از آن در جنگ ویتنام آن فاجعه عظیم اتفاق افتاد که متعاقب آن میلیون‌ها نفر کشته، زخمی و آواره شدند.

رییس جمهوری، جنگ لبنان را نمونه دیگری از بی‌کفایتی شورای امنیت ارزیابی کرد و گفت: لبنان به مدت ‪ ۳۳‬روز متحمل سنگین‌ترین بمباران در تاریخ معاصر شد. فاجعه قانا و فجایع شبیه آن اتفاق افتاد. کودکان زنان و بی پناهان آماج بمبها قرار گرفتند اما آیا خسارات مردم لبنان پرداخت شد ؟

وی با تاکید بر اینکه شورای امنیت بزرگترین ضربه حیثیتی را در جنگ لبنان متحمل شد، ادامه داد: به فلسطین نگاه کنید کسانی که در سرزمین‌های اشغالی حکومت می‌کنند از کجا و چرا آمده‌اند و در سالهای گذشته چه رفتاری داشته‌اند ؟

رییس جمهوری تاکید کرد: در قبال این فجایع شورای امنیت نمی‌تواند کاری انجام دهد و هر زمان عده‌ای تصمیم می‌گیرند قطعنامه‌ای صادر یا کاری کنند برخی دولت‌های بزرگ آن را وتو و یا از اجرای آن ممانعت می‌کنند.

وی افزود: این اقدام آنقدر تکرار شد که حمایت از ستمگران صهیونیست به عنوان یک شیوه دایمی در کارنامه برخی اعضای دایم شورای امنیت ثبت شده است اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.

احمدی نژاد اظهار داشت: ایران با هفت هزار سال سابقه تمدنی و با آثار تاریخی عظیم در سراسر سرزمین پهناور خود، با فیلسوفان، ریاضی دانان منجمان، پزشکان و دانشمندان علوم مختلف که در آسمان ایمان و علم و اندیشه بشری می‌درخشند جزء مهدهای تمدن بشری است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران در طول هزاران سال تاریخ خویش پاسدار ارزش‌ها و طرفدار صلح و ثبات بوده‌اند و در نجابت و انسان دوستی و توجه به ارزش‌های اخلاقی و دینی شهرت دارند.

رییس جمهوری در ادامه نشست خبری خود گفت: با طلوع خورشید اسلام در سرزمین ایران، آهنگ رشد و تعالی کشور ما چند برابر شد. پس از اسلام نیز، ایرانیان قرنها پیشاهنگ ایمان، علم، فرهنگ و تمدن بودند.

وی افزود: با ظهور قدرت‌های جدید بعد از رنسانس و با جهانگشاییها و و لشکرکشیهای آنان، سرزمین ایران از دست اندازی قدرتهای استعماری مصون نماند و با حوادث گوناگونی مواجه شد.

احمدی نژاد گفت: در اوایل قرن بیستم دولت استعماری انگلیس دست‌اندازی زیادی به سرزمین ایران داشت و حکومتهای دست نشانده بر ما تحمیل کردند اما مردم ایران با قیام‌های متعدد توانستند انگلیسیها را اخراج و حکومت مورد نظر خود را تاسیس کنند.

رییس جمهوری افزود: در سال ‪ ۱۳۳۲‬با مداخله دولت آمریکا، حکومت قانونی این سرزمین سرنگون شد و حکومت دیکتاتوری با کودتا روی کار آمد.

وی اضافه کرد: ملت مظلوم ایران ‪ ۲۵‬سال تحت حکومت دیکتاتوری مورد حمایت بیگانه، سختیها و خسارات زیادی را تحمل کردند و دهها سال به عقب رفتند و از پیشرفت بازماندند.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: منابع ایران و بخصوص منابع نفتی آن به غارت رفت تا اینکه در سال ‪ ۱۳۵۷‬مردم ایران با رهبری حضرت امام و بدون حمایت شرق و غرب، حکومت دیکتاتوری را ساقط و نظام جمهوری اسلامی را بنیان گذاردند.

وی تصریح کرد: در طول ‪ ۲۸‬سال ، ملت ما بهای سنگینی برای آزادی، استقلال و استقرار نظام اسلامی خود پرداخته است.

رییس جمهوری گفت: ایجاد درگیریهای داخلی، تحمیل جنگ تمام عیار در طول هشت سال، تحریم اقتصادی و عملیات روانی و تبلیغاتی سنگین از جمله برنامه هایی بود که علیه ملت ما تدارک دیده شد.

احمدی نژاد افزود: در جنگ تحمیلی، صدام با تشویق برخی دولت‌های غربی، از زمین ، هوا و دریا در طول تقریبا دو هزار کیلومتر از مرزها به سرزمین ما حمله کرد.

وی اضافه کرد: دو بلوک شرق و غرب و همپیمانان آنان در منطقه با پشتیبانی مالی، تسلیحاتی، اقتصادی و اطلاعاتی صدام را حمایت کردند. محاصره شدید اقتصادی، حمله به سکوهای نفتی و نفت کش‌ها و پایانه‌های صدور نفت ایران، برخی از اقدامات آنان بود.

رییس جمهوری اظهار داشت: در سال آخر جنگ، آمریکا رسما علیه کشور ما وارد جنگ شد. به سکوهای نفتی حمله کرد و هواپیمای مسافربری را بر فراز آبهای خلیج فارس سرنگون کرد.

احمدی نژاد اضافه کرد: ملت رشید و قهرمان ایران در زیر بمباران مقاومت کردند و جوانان رشید ایران با حضور پرشور در جبهه‌ها در مقابل دشمن ایستادند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور در تصرف دشمن باقی بماند.

موضوع هسته‌ای ایران آزمونی برای شورای امنیت است

رییس جمهوری گفت: امروز موضوع کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آزمون دیگری برای شورای امنیت سازمان ملل متحد و بخصوص اعضای دایم آن است.

احمدی نژاد تصریح کرد: تصمیمات اعضای شورا نشان خواهد داد تا چه حد پایبند به حقوق بین‌الملل، حقوق ملتها و ملتزم به رعایت عدالت و راستی و درستی و حتی مقرراتی هستند که خودشان وضع کرده‌اند.

وی اظهار داشت: امروز هم گناه ملت ایران، پیمودن راه استقلال و برداشتن گامهایی در راه علم و فن‌آوری است. آنها نمی‌خواهند سایر ملت‌ها به فن‌آوری نوین و پیشرفتهای علمی دست یابند.

رییس جمهوری تصریح کرد: حدود ‪ ۳۵‬سال است ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و بر اساس معاهده ان.پی.تی.می‌تواند ضمن تولید سوخت هسته‌ای از همه مزایای آن بهره‌مند شود. آژانس و کلیه اعضای آن موظفند به اعضا در استفاده از حقوق مصرح کمک کنند. در قبال این حقوق، تکلیف اعضا این است که انحرافی به سمت تولید سلاح پیدا نکنند.

احمدی نژاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با آنکه از حقوق مصرح در اساسنامه آژانس و معاهده ان.پی.تی بهره‌مند نشده اما به تکلیف خود عمل کرده و هزاران سند مربوط به اقدامات اتمی خود را در اختیار آژانس قرار داده است.

وی افزود: کلیه اقدامات ایران در موضوع تولید سوخت هسته‌ای، تحت نظر بازرسان آژانس بوده و بر اساس گزارشهای آژانس از ابتدا تاکنون هیچگونه انحرافی در فعالیتهای ما دیده نشده است.

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: اما حرکت قانونمند و صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، مورد مناقشه و مخالفت برخی قدرتهایی است که خود بطور کامل از انرژی هسته‌ای سود می‌برند و آشکارا منحرف شده‌اند و از ضوابط تخلف می‌کنند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ملت بزرگ ایران در هشت سال مقاومت و دفاع با تقدیم صدها هزار شهید و مجروح و تحمل بمبارانهای شیمیایی و میکروبی بر دشمن پیروز شد.

احمدی نژاد افزود: در این جنگ نابرابر، دهها شهر و هزاران آبادی، مراکز صنعتی و اقتصادی و شهرها و روستاها بمباران شدند اما ملت ایران با شهامت ایستاد و تصمیم گرفت، شهرهای ویران شده را از نو بسازد و کارخانه‌ها را برپا کند و با گامهای بلند در مسیر پیشرفت و تعالی به حرکت خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل، صدام را مسوول جنگ و شروع‌کننده آن معرفی کرد.

رییس جمهوری اضافه کرد: آمریکا و انگلیس و بعضی کشورهای اروپایی نقش مهمی در حمایت از صدام داشتند و بخصوص در ارایه کمک‌های اطلاعاتی، نظامی و ارسال مواد شیمیایی و میکروبی برای ارتش صدام نقش اساسی ایفا کردند ولی جنایتکاران جنگی محاکمه نشدند.

وی همچنین یادآور شد "دولت‌هایی که صدام را مجهز به تسلیحات شیمیایی کردند، مورد مواخذه قرار نگرفتند."

رییس جمهوری سپس به "بیژن نوباوه" خبرنگار مصدوم شیمیایی که مجری این نشست خبری بود، اشاره کرد و گفت: همین عزیزمان، خبرنگار برجسته، جناب آقای نوباوه یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس است که مردم ما قامت رشید او را به خاطر دارند.

احمدی نژاد افزود: شورای امنیت نه تنها در تنبیه متجاوزان و جلوگیری از تجاوز گامی برنداشت بلکه در دورانی که سرزمین ما در اشغال صدام بود، کشور را برای پذیرش آتش بس و تن دادن به اشغال ، تحت فشار قرار داد.

وی تصریح کرد: نتیجه چنین رفتاری این بود که صدام به کویت حمله و آن را اشغال کرد اما این بار، چون منابع نفتی به خطر افتاده بود، دولت آمریکا به همراه متحدان خود در یک لشکر کشی بی‌سابقه، صدام را از کویت بیرون کردند.

رییس جمهوری افزود: به راستی گناه ملت ما در جنگ هشت ساله چه بود و چرا هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند ؟ گناه ملت ما این بود که می‌خواست آزاد و مستقل زندگی کند و تحت نفوذ و سیطره قدرت‌های بزرگ نباشد.

حق و عدالت باید مبنای تصمیمات شورای امنیت باشد

رییس جمهوری گفت: امروز انتظار ملتها این است که حق و عدالت مبنای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

رییس جمهوری چهارشنبه عصر در ادامه سخنان خود در نشست خبری تاکید کرد: نزد همه عقلای عالم و مردم جهان، عدالت زیباتر از ظلم و حق شیرین تر از باطل است.

وی ادامه داد: قطعنامه‌ها نشان می‌دهد آنچه که در شورای امنیت سازمان ملل بخصوص پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد کارساز است، زورگویی و فشار دولت‌ها است.

وی تاکید کرد: وقتی به بعضی از دولتهای عضو شورای امنیت حتی برخی اعضای دایم اعتراض می‌شود، می‌گویند ما تحت فشار دولت آمریکا هستیم.

رییس‌جمهوری در سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که فشارهای تبلیغاتی ، سیاسی، اقتصادی یا تهدیدات در جهت جلوگیری از تحق حق و اجرای عدالت تا چه زمانی باید بر بشریت تحمیل شود ؟

احمدی نژاد ادامه داد: بعضی دولت‌ها تا چه زمانی باید تحت فشار تصمیم بگیرند، آیا آنها پذیرفته‌اند که در نظم فعلی جهان باید تابع قدرت به ظاهر برتر باشند ؟

وی گفت: سووال اینجانب در محضر همه مردم جهان این است که چه دولتی بیش از دیگران از امتیاز وتو استفاده کرده است ، در کجا و در چه موضوعاتی در تایید حقوق مردم فلسطین، مردم لبنان یا در محکوم کردن تجاوز به عراق در تایید حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و یا در گسترش حق و عدالت ؟

وی تاکید کرد: سووال این است مگر برخی دولت‌ها مالک جهان هستند و آیا تصمیم‌گیری تحت فشار یک قدرت می‌تواند مشارکت در تصمیم‌گیری های غلط و ظالمانه را توجیه کند ؟

رییس جمهوری افزود: آیا وقت آن نرسیده است که حق و عدالت میزان رای دادن و تصمیم‌گیری واقع شود، آیا مردم جهان از حق و عدالت بیشتر سود خواهند برد و یا از بی‌عدالتی ؟

احمدی نژاد ادامه داد: در اینجا لازم می‌بینم به دو نکته کلیدی اشاره کنم: نکته اول ساختار شورای امنیت سازمان ملل است. همه می‌دانند ساختار موجود سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت معلول و نتیجه جنگ دوم جهانی است.

رییس جمهوری یادآور شد: قدرتهای پیروز در جنگ سازوکاری را تعبیه کردند که بتوانند جهان را تحت سلطه خود اداره کنند، در آن زمان، جهان به دو قلمرو شرق و غرب تقسیم شد و دهها سال رقابت بین آنها ادامه یافته است.

احمدی نژاد تاکید کرد:در قلمرو این دو بلوک جنگ‌ها و تجاوزهای زیادی اتفاق افتاد اما هیچ قدرتی نمی‌توانست علیه دیگری به شورای امنیت شکایت کند.

وی یادآور شد: ساختار شورای امنیت با حضور اعضای دارای امتیاز وتو نظیر آمریکا و انگلیس به نحوی طراحی شده است که آنان دارای مصونیت و نفوذ کارساز کامل هستند.

وی ادامه داد: هیچ عضوی از جامعه بین‌الملل نمی‌تواند از آمریکا و انگلیس به شورای امنیت شکایت کند و امیدوار باشد که به شکایت او رسیدگی و حق او استیفا می‌شود زیرا هر تصمیم شورای امنیت که به نفع طرف دعوا نباشد، توسط همان طرف دعوا یا اجازه طرح پیدا نخواهد کرد یا وتو خواهد شد.

رییس جمهوری اظهار داشت: از سوی دیگر این قدرتها با هر کشوری که مخالف باشند، می‌توانند از او به شورای امنیت شکایت کنند و زمینه را برای محکومیت او فراهم کنند و سپس احکام شورا را به اجرا بگذارند.

احمدی نژاد یادآور شد: یعنی همزمان شاکی ، دادستان و قاضی باشند و در صدور و اجرای حکم نیز مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: سوابق نشان می‌دهد آمریکا و انگلیس در استفاده از این مکانیسم پیشتاز بوده‌اند، نتیجه چنین ساختار و مکانیسمی همین وضعیتی است که امروزه در دنیا می‌بینیم .

یعنی با وجود حضور بعضی دولت‌های مستقل و طرفدار صلح و عدالت در شورای امنیت، ساختار موجود این شورا در اکثر موارد مانع از تصمیمات عادلانه و صحیح است و این یعنی اینکه امید به برپایی صلح، امنیت و آرامش پایدار هر روز ضعیف تر می‌شود.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود نکته مهم و اساسی دوم را دور شدن روزافزون برخی ازاین قدرت‌ها از معنویت و اخلاق و بی‌توجهی آنها به تعلیمات انبیاب الهی بیان کرد.

احمدی نژاد تصریح کرد: رمز کمال و رشد بشرش، خداپرستی و اطاعت امر پروردگار آگاه و مقتدر جهان است، خداوند خواسته تا بندگان صالح جانشین او در زمین باشند.

وی افزود: بندگان صالح کسانی هستند که با معیار حق و عدالت در بین مردم حکمرانی می‌کنند و تابع خواسته‌های نفسانی نیستند.

رییس جمهوری ادامه داد: متاسفانه برخی از حاکمان و قدرتمندان تسلیم و بنده خواسته‌های شخصی، گروهی ، حزبی یا کمپانی‌های بزرگ اقتصادی، اسلحه سازی و نفتی هستند.

احمدی نژاد تاکید کرد: برای آنان خدا، حقیقت، عدالت، کرامت انسانی جان و مال مردم ،مفاهیمی نامانوس و بی‌ارزش است. زورمداران همیشه در برابر دعوت مصلحان و پیامبران مقاومت کرده‌اند و نخواسته‌اند تسلیم حق و عدالت باشند.

وی یادآور شد: امروز انتظار ملتها این است که حق و عدالت مبنای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد. نزد همه عقلای عالم و مردم جهان عدالت زیباتر از ظلم و حق شیرین تر از باطل است.

رییس جمهوری تصریح کرد: عدالت و حق ماندگار هستند و بی‌عدالتی و ظلم مانند کفی بر آب از بین خواهند رفت.

وی به سخنرانی سال گذشته خود در جمع رهبران اعضای جامعه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: تصحیح ترکیب و ساختار شورای امنیت سازمان ملل براساس عدالت امری ضروری است.

احمدی نژاد افزود: اگر عموم اعضای جامعه بین‌الملل نسبت به این اقدام مهم مصمم باشند هیچ قدرتی نخواهد توانست جلوی تصمیم آنها را بگیرد و اگر ساختار شورای امنیت اصلاح نشود هر عضوی باید در انتظار آن باشد که در چالش ها و منازعات بین‌المللی حق کشور و مردم او توسط بعضی از قدرت‌ها قربانی شود و شورای امنیت هم از متجاوز حمایت کند.

متاسفیم که نظامیان‌انگلیسی در آبهای ایران دستگیر می‌شوند

احمدی نژاد در ادامه اظهاراتش گفت: ما متاسفیم که جوانان و نظامیان انگلیسی در عراق مانده‌اند و در آبهای سرزمینی ایران دستگیر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در میان این نظامیان یک خانم که مادر یک فرزند خردسال است حضور دارد، اظهار داشت: چرا سخت‌ترین ماموریتها یعنی گشت زنی دریایی باید به یک مادر واگذار شود، چرا به عواطف مادری احترام گذاشته نمی شود ؟

احمدی نژاد با اشاره به دستگیری ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی بدست مرزبانان ایرانی گفت: متاسفانه دولت آقای بلر راه جنجال‌آفرینی و هیاهو را دربرخورد با تجاوز نظامیان به آبهای سرزمینی ایران انتخاب کرد.

وی گفت: دولت بلر بلافاصله موضوع تجاوز نظامیان انگلیسی را به شورای امنیت کشاند و شورای امنیت اگرچه با مقاومت دولت‌های مستقل به تمام خواسته‌های دولت انگلیس پاسخ دقیق نداد ولی بدون بررسی دقیق و مشاهده اسناد قطعی بیانیه‌ای صادر کرد.

مردم جهان می‌پرسند چرا؟ سووال این است که شورای امنیت با این روند به کجا می‌رود ؟
وی با اشاره به اتحادیه اروپا در رابطه با برخورد با موضوع دستگیری نظامیان گفت: اتحادیه اروپا نیز بدون هر نوع بررسی و شنیدن دلایل، ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی نظامیان شد.

احمدی نژاد گفت: آیا خود اعضای اتحادیه اروپا می‌پذیرند که حاکمیت آنان نقض و به سرزمین آنان تجاوز شود، چرا هنوز به مناسبات نژادپرستانه پایبند هستند آیا با این رویکرد می‌خواهند اروپا را اداره کنند و روابط خود را با دیگران تنظیم کنند و جایگاه اروپا را ارتقا بخشند ؟

"ما از آقای شیراک نیز تعجب می‌کنیم که بدون بررسی، اعلام موضع می‌کند آیا احترام به حقوق انسان‌ها یک تعهد است یا فقط یک ادعا ؟"

وی ادامه داد: تاسف بارتر اینکه دولت انگلیس حتی این شجاعت را ندارد که به مردم خود حقیقت را بگوید و به تصمیمات اشتباه خود اعتراف کند. بدون تردید مردم انگلیس حق دارند از دولت خود بپرسند ، سربازان خود در عراق و در آبهای سرزمینی ایران چه می‌کنند ؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه "قدرتهای زورگو تصور نکنند دایمی خواهند ماند"، اظهار داشت: اصرار به ادامه خودخواهی‌ها و قدرت طلبی و اشغالگری، سقوط آنان را تسریع خواهدکرد. این یک سنت الهی و سرنوشت محتوم همه زورگویان است .

وی گفت: متاسفانه این قدرت‌ها به ملت‌های خود ستم روا می‌کنند. براساس نظرسنجیهای بعمل آمده ملت‌های تحت حکومت‌های قدرتمند و زورگو به دولت های خود افتخار نمی‌کنند بلکه از ظلم و بی‌عدالتی و دروغگویی دولتمردان خود ناراحتند. این یک حقیقت تلخ است.

وی ادامه داد: ما متاسفیم که از هزاران کیلومتر دورتر از این منطقه، عده‌ای به عراق حمله می‌کنند و آن را اشغال می‌کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: دراین جنگ ، علاوه بر رنج و محنت عظیمی که بر مردم عراق تحمیل شد ، محنت و رنجهای زیادی به مردم آمریکا و انگلیس تحمیل شد.

وی گفت: هزینه‌های سرسام‌آور جنگ و هزینه باقی ماندن نظامیان در عراق بر مردم آمریکا و انگلیس تحمیل می‌شود. مردم عزیز ایران از تجاوز نظامیان انگلیسی به آبهای سرزمینی خود ناراحت شدند. ملت ما در طول جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، ایمان، پایمردی ، شجاعت خود را در دفاع از سرزمین خود به جهانیان ثابت کرده است و با شدت، با هر نوع تجاوزی مخالف است و در مقابل آن می‌ایستد.

آزادی نظامیان انگلیسی هدیه ملت ایران بود

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در پاسخ به سووال خبرنگار شبکه خبری سی.ان.ان. مبنی بر وجود بده بستان‌هایی در آزادی یک دیپلمات بازداشت شده ایرانی در عراق و آزادی نظامیان بازداشت شده انگلیسی، این دو مورد را بی ارتباط دانست و گفت: آزادی نظامیان انگلیسی هدیه ملت ایران بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود جلال شرفی یا هر کدام از ایرانی‌ها را معاوضه کنیم باید با ‪ ۱۰۰‬هزار نفر معاوضه می‌کردیم زیرا اینها با هم نسبتی ندارند.

احمدی نژاد تصریح کرد: این عده از طرف ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی مورد عفو قرار گرفتند و این یک هدیه از جانب ملت ایران بود و ربطی به این حرفها نداشت.

رییس جمهوری تاکید کرد: خیلی‌ها حاضر بودند خیلی چیزهای دیگر بدهند، اما نگاه ما مادی و سیاست زده نیست بلکه نگاه انسانی است، بر این اساس تصمیم گرفته شد که اینها یکطرفه آزاد شوند.

وی در خصوص ادامه فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای کشور به ویژه غنی‌سازی و قطعنامه‌های پیاپی شورای امنیت در این خصوص، گفت: برخی قدرت‌ها نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم اما این اراده خود را پشت شعارهای به ظاهر قانونی و برخی سازمان‌هایی که خود درست کرده‌اند، پنهان می‌کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: راه‌حل این است که حق ما را بپذیرند و برای خود مشکل ایجاد نکنند زیرا آنها می‌دانند قادر نیستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند و آسیبی به ملت ما وارد کنند.

وی تاکید کرد: اینها فقط به خود آسیب وارد می‌کنند و این‌اقدامات کمکی به حل مساله نمی‌کند. حل مساله در این است که به عدالت و قانون بازگردند نه فقط برای ما بلکه برای همه ملتها.

رییس جمهوری گفت: چندین سال است معضلی ایجاد کرده‌اند و خود را خسته می کنند در حالی که ملت ما راه خود را پیدا کرده است و به جلو می‌رود.

البته ما در چارچوب قانون حرکت کرده و از حق قانونی خود استفاده می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم در همین مسیر حرکت کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: هر روز بنشینند و کاغذ صادر کنند. این اقدام فقط پرونده آنها را نزد ملت ایران سنگین تر می‌کند. اگر در هر جا بخواهند در مقابل ایران مزاحمت ایجاد کنند، در همان جا و یا هر نقطه دیگری، ملت ایران اقدام به مقابله خواهد کرد و اجازه نخواهد داد حقوق او مورد تعدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه "بازگشتن به قانون مشکلی ایجاد نمی‌کند"، اظهار داشت: ما برای کارخانجات سوخت هسته‌ای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کنیم.

در صورتی که حق اعتراض با ما است زیرا آنها منحرف شده و غیرقانونی کار کرده‌اند و از نظارت آژانس طفره رفته‌اند.

احمدی نژاد تاکید کرد: اینکه ملت ایران اعتراض نمی‌کند، نجابت به خرج می دهد اما آنها فکر می‌کنند با اسم ابرقدرت و حق وتو تا هرجا می‌توانند پیش بروند اما بدانند این دوران تمام شده است.

رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران بخش فنی راه خود را مبتنی بر قوانین و حقوق مسلم طی می‌کند. در عرصه سیاسی نیز هر چقدر ادامه بدهند ما نیز ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سووالی درباره مدیریت مصرف سوخت در کشور، اظهار داشت: از سال گذشته در قانون بودجه تبصره ‪ ۱۳‬تعبیه شد و در سال ‪ ۸۵‬نیز به صورت لایحه مستقل موضوع مصرف سوخت تقدیم مجلس شد.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: این قانون مربوط به کنترل مدیریت سوخت در بخش حمل و نقل است. قانون دیگری هم برای کنترل مصرف سوخت در ساختمان و اماکن از گذشته داشته‌ایم که وزارت مسکن آن را تکمیل می‌کند و امیدوارم بعد از چند سال به مدیریت مناسب در مصرف سوخت برسیم.

وی مصوبه مجلس درباره بنزین را کاملا روشن دانست و گفت: بر اساس این مصوبه از اول خرداد ماه بنزین سهمیه‌بندی می‌شود و بهای آن ‪ ۱۰۰‬تومان برای هر لیتر است که البته در حال گفت و گو با مجلس هستیم که ‪ ۲۰‬تومان افزایش را نیز کاهش دهیم و در بهای بنزین نسبت به سال ‪ ۸۵‬تغییر نداشته باشیم.

اگر آمریکا در رفتارش تجدیدنظر کند رابطه قابل مذاکره است

خبرنگار فاکس نیوز در این نشست مطبوعاتی گفت که جناب رییس جمهوری شما با توجه به مطلبی که در سالروز تولد حضرت رسول و عید پسح و عروج حضرت مسیح بیان کردید و با اعلام آزادی ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی باعث تعجب همگان شدید، من چندین بار به ایران سفر کردم و بسیاری در این سفرها گفته‌اند خواهان روابط بهتری با آمریکا هستند و افرادی هم در سطوح مختلف نظام حکومتی آمریکا پیشنهادهایی داشته‌اند مبنی بر ایجاد ارتباط با ایران ، جناب آقای رییس جمهور جنابعالی مایلید چه اتفاقی بیفتد تا پلی میان ایران و آمریکا باشد ؟
رییس جمهوری گفت: ما بارها اعلام کردیم در سیاست خارجی اصل بر رابطه دوستانه و گسترده است. ما علاقه‌مند هستیم با همه ملت‌ها رابطه داشته باشیم و با همه دولت‌ها جز رژیم اشغالگر قدس که او را نامشروع می‌دانیم و علاقه مند هستیم رابطه دوستانه داشته باشیم.

رییس جمهوری گفت: در مورد دولت آمریکا به صورت خاص باید برگردیم به سابقه اول اینکه رابطه را خود دولت آمریکا قطع کرد. دولت آمریکا تصور می‌کرد این را به عنوان تنبیه علیه ملت ایران بکار می‌گیرد. از همان موقع با روحیاتی که عرض کردم دولاتمردان آمریکا تصور می‌کردند در چند سال قبل که همه دنیا متصل به آنهاست و هرکس با آنها رابطه نداشته باشد امکان ادامه حیات ندارد و باید رو به قبله دراز بکشد و آماده مردن باشد و فکر کردند با قطع رابطه ما از بین خواهیم رفت.

رییس جمهوری تاکید کرد: دیدید و دیدیم اینگونه نشد و ملت ما ایستاد و پیشرفت کرد و امروز هم جزء ملتهای پیشتاز و مترقی دنیا است. امروز هم ما رابطه را نفی نمی‌کنیم قبلا هم گفتیم این نیازمند اقدام دولت آمریکا است با این مواضع و رفتاری که دولت آمریکا دارد نه ملت ما بلکه هیچ ملت آزاده‌ای اجازه نمی‌دهد دولت ایران با آنها رابطه برقرار کند.

احمدی نژاد خطاب به خبرنگار فاکس نیوز گفت که حتی خود شما اگر خارج آمریکا باشید و شهروند یک کشور دیگری بودید و نگاه می‌کردید به رفتار دولت آمریکا، آیا به خودتان اجازه می‌دادید که با آنها رابطه برقرار کنید ؟ آنها حتی برقراری رابطه را هم به عنوان امتیاز خواهی از ملت ما می خواهند و این نشدنی است.

رییس جمهوری گفت: اگر آقای بوش و دولتشان رفتارشان را اصلاح کنند و ما در رفتار آنها حسن نیت ببینیم. طبیعی است که این طرف هم امکان تجدید نظر وجود خواهد داشت.

باید بر کار خبرنگاران خارجی نظارت بیشتری شود

رییس جمهوری از وزارت ارشاد خواست تا در قبال ورود و فعالیت خبرنگاران و فعالان خبری خارجی به ایران بیشتر نظارت داشته باشد تا آنان از آزادی در ایران ، سوء‌استفاده نکرده و به ملت ایران توهین نکنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خبرنگارانی به ایران وارد می‌شوند و از آزادی خود سوء‌استفاده می‌کنند، وزارت ارشاد وظیفه دارد در چارچوب قوانین و مقررات ناظر بر اعمال آنها باشد.

رییس جمهوری در برابر خواسته برخی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایرانی که از سوء‌استفاده و توهین خبرنگار سی‌ان‌ان (کریستین امان پور) در تهران شکایت داشتند و همچنین درباره تفاوت خبرنگاران ایرانی با خبرنگاران غربی که به ایران وارد می‌شوند، اظهار داشت: باید درباره اینکه خبرنگاران ایرانی در غرب و برخی کشورها دچار مشکل هستند، ولی خبرنگاران انان در ایران به راحتی و ازادی مطلق گزارش و اخبار تهیه می‌کند توضیح دهیم که ما شعار نمی‌دهیم و همواره برای انها (خبرنگاران) آزادی عمل ایجاد کرده‌ایم تا واقعیت کشور ما را درک و گزارش تهیه کنند.

وی افزود: تاکنون صدها خبرنگار در حول و حوش منزل من از همسایگان پرسش هایی داشته‌اند و اطلاعاتی کسب کرده‌اند، ولی برخی خبرنگاران ایرانی در سایر کشورها اجازه فعالیت نمی‌یابند و حتی برخی از آنان در مقر سازمان ملل اجازه فعالیت انچنانی ندارند و فقط تا شعاع چند کیلومتری اجازه فعالیت خبری دارند.

احمدی نژاد ادامه داد: خبرنگاران ایرانی باید یک روش درباره ازادی عمل خبرنگاران و فعالیت خبری را به عنوان الگو به دنیا معرفی کنند .

رییس جمهوری در پاسخ به این سووال که آیا برای پیگیری مصوبات ‪ ۲۶‬سفر استانی خود و تحقق کامل این مصوبات برنامه جدیدی دارید ؟ اظهار داشت: همینطور که قبلا به استحضار ملت ایران رساندم ، برای پیگیری مصوبات یک سازماندهی در نهاد ریاست جمهوری زیر نظر معاون اول و در وزارتخانه‌ها یک معاون ویژه برای پیگیری این کار تشکیل شده و این ستاد روز به روز درباره اجرای مصوبات پیگیری‌های لازم را در استانها انجام می‌دهند.

وی افزود: روند اجرای مصوبات بسیار خوب است و سفر به استانها تعریف یکسری مسولیت‌های جدید در قبال خدمتگذاری به مردم شریف ایران است که همین عزم خدمتگذاران در دولت را بیش از پیش می‌کند.

رییس جمهوری در پاسخ به سووالی درباره زمان آزادی ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی گفت: ملوانان از همین حالا آزاد هستند و پس از این جلسه می‌توانند به فرودگاه بروند و نزد خانواده‌های خود باز گردند.

احمدی نژاد در پاسخ به سووالی درباره موانع اجرای اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی و مشکلات پیش روی دولت گفت: همه می‌دانیم که در اجرای سیاستهای ابلاغی اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی بحث داریم که اجرای سیاستهای این اصل منشاء یک تحول بزرگ است و این تحول انتقال اقتصاد ‪ ۸۰‬درصد دولتی به بخش خصوصی و مردم خواهد بود.

وی درباره موانع و مشکلات پیش روی دولت در اجرای این اصل گفت: شرایطی که طی دهها سال شکل گرفت و رسیدن آن به وضعیت مطلوب ، نیازمند تغییر در ساختار و قوانین آن است که در این رابطه یک قانون جامع در دولت تهیه شد و بزودی به مجلس تقدیم خواهد شد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، کلیات سیاست‌های اصل ‪ ۴۴‬اجرایی شود.

رییس جمهوری روحیه دولتی مدیران را یکی از موانع اجرای سیاستهای ابلاغی این اصل خواناد و گفت: مدیران ما در سالهای گذشته عادت کرده‌اند در حوزه مدیریت دولتی کار کنند و حتی برخی از مدیران بخش‌های خصوصی هم از آنان پیروی کردند که باید این رویه تغییر کند.

احمدی نژاد درباره پیش بینی دولت برای واگذاری سهام به بخش خصوصی و اجرای سیاتهای ابلاغی اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی گفت: پیش بینی ما اجرای کامل سیاستها و واگذار کردن سهام به مردم است و این واگذاری کامل در حدود ‪۱۰‬ سال به طول خواهد انجامید.

وی سرعت بیش از حد در واگذاری سهام به مردم در بورس را به ضرر این سازمان دانست و افزود: با سرعت بیش از حد دادن به این واگذاری بورس دچار اختلال می‌شود و باز هم اگر سرعت این واگذاری کند شود، مانع از احقاق اصل خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همین امروز شاهد هستیم که بنگاههای بزرگ اقتصادی به مردم واگذار شده است و بسیاری از آنها هم خود را اماده ورود به بازار بورس می‌کنند، اظهار داشت: هفت هزار میلیارد تومان از سهام این بنگاههای اقتصادی به مردم واگذار می‌شود و در واگذاری سهام عدالت هم باید گفت که کار واگذاری ‪ ۴۰‬درصد آن به مردم و بخش خصوصی آغاز شده است.

احمدی نژاد درباره واگذاری سهام به کارگران گفت : پنج درصد سهام واگذاری به کارگران تصویب و ابلاغ شده است.

ایران دنبال برقراری عدالت، صلح و امنیت پایدار است

رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران بدنبال برقراری صلح و امنیت پایدار در سایه خداپرستی و عدالت برای همه انسانها است.

وی این مطلب را در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران عنوان کرد.

این خبرنگار پرسید: چه موردی باعث شد که شما در مورد ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی تغییر روش دهید و نظرتان در مورد آنها ناگهان تغییر یابد ؟ احمدی نژاد نیز پاسخ داد: تصمیم ما ناگهان عوض نشده است. ما از ابتدا تصمیم بر ایجاد مناقشه نداشته‌ایم. ما حق خود را می‌خواسته‌ایم. تصمیمی بر استمرار مناقشه نبوده است.

وی یادآور شد که "دولت انگلیس در این زمینه بد عمل کرد و به این دلیل یک مدتی این موضوع طول کشید."

این خبرنگار همچنین از رییس جمهوری پرسید که چه پیامی برای این نظامیان دارید که امروز قرار است به منزلشان بازگردند ؟

رییس جمهوری نیز گفت: این نظامیان و سربازان مانند بقیه ملت‌ها و مردم از منظر انسانی برای ما محترم هستند.

احمدی نژاد افزود: جمهوری اسلامی ایران بدنبال برقراری صلح و امنیت پایدار در سایه خداپرستی و عدالت برای همه انسانها است.

وی تصریح کرد: ما واقعا ناراحت هستیم که جوانان انگلیسی برای امرار معاش خودشان به ارتش می‌پیوندد و هزاران کیلومتر دورتر از وطن خود در موضعی غیرقانونی و خلاف گرفتار می‌شوند. دوست نداریم این اتفاقات تکرار شود.

یک خبرنگار دیگر سووال کرد: چندی قبل ،در آبادان به مردم ایران بشارت دادید که خبرهای جدیدی را در زمینه فناوری هسته‌ای برای مردم دارید. آیا ممکن است گوشه‌ای از این خبرها را به ما اعلام کنید.

وی همچنین در مورد نصب ‪ ۳۰۰۰‬دستگاه سانتریفیوژ سووال کرد. رییس جمهوری نیز پاسخ داد: تا آنجا که بخاطر دارم در آبادان بنده صحبتی و یا خبری در این زمینه اعلام نکرده‌ام ،مصاحبه‌ای نیز در این زمینه نداشته‌ام.

احمدی نژاد تصریح کرد که "در شهر خرمشهر و همچنین در جمع راهیان نور نیز مصاحبه‌ای در این زمینه نداشته است."

وی افزود: رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی اخیرا در نیروگاه بوشهر اعلام کرد که بزودی خبرهای خوش هسته‌ای خواهد داشت. من نیز اعلام می‌کنم که بزودی خبرهای خوشی خواهیم داد.

وی خطاب به این خبرنگار گفت: رسانه‌ها در این جلسه دعوت خواهند شد.

یکی دیگر از خبرنگاران درمورد برنامه دولت برای اصلاح و اجرایی شدن لایحه مدیریت خدمات کشوری سوال کرد.

رییس جمهوری نیز پاسخ داد: دولت به این دلیل تقاضای استراد این لایحه را از مجلس کرد که نمی‌خواست اتفاقی بیافتد که موضوع "آش نخورده و دهان سوخته" تداعی شود.

وی افزود: چراکه قبلا چنین تجربه‌ای بود، نظام هماهنگ پرداختها تدوین شد که پس از چند سال شاهد بودیم فاصله پرداخت‌ها بیشتر شد. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز همین نظر دولت را دارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه "تحول ساختار اداری اقدام بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است که دقت بالایی را می‌خواهد"، اظهار داشت: نباید مطلقا در این زمینه عجله کرد چرا که ممکن است تصممیمی با شتاب گرفته شود و پس از سه یا چهار سال همه پشیمان شویم.

وی ادامه داد: هر روز نیز نمی‌توان ساختار و ضوابط را عوض کرد.

رییس جمهوری افزود: طبقه‌بندی مشاغل و تنوع افراد و وظایف آنقدر گسترده است که ما را ملزم به بکارگیری دقت لازم می‌کند. دولت اکنون دنبال این است که طی چند سال افزایشهای سالانه به صورت پلکانی و معکوس انجام شود، بعلاوه رقم افزایش سالانه امسال یک مقدار بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: دولت موارد دیگری را نیز در نظر گرفته که با مجلس توافق کرده است.

رییس جمهوری افزود: بخشی از پرداختیها باید حتما غیرنقدی باشد چرا که وقتی همه پرداختی‌ها نقدی شد، موجب بروز تورم می‌شود.

احمدی نژاد تاکید کرد: اجازه دهید مجلس با آرامش روند بررسی این لایحه را بطور قانونی ادامه دهد دولت نیز در خدمت است، دولت به مجلس کمک خواهد کرد تا یک قانون کامل و مفید به حال کارمندان دولت بویژه آنهایی که درآمد پایین دارند، تصویب شود.

تصمیم نظام اسلامی بود و انتظاری نداریم

رییس جمهوری در ادامه نشست خبری خود درباره آزادی ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی تاکید کرد که "این تصمیمی است که نظام جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و به مردم انگلیس هدیه داد."
خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید: فرمودید آزادی ‪ ۱۵‬نظامی هدیه‌ای است از سوی ملت ایران به مردم انگلستان. در راستای این اقدام، دولت انگلستان چه اقدامی انجام داده است؟ رییس جمهوری در پاسخ با خنده گفت: شما باید جواب بدهید که دولت انگلیس چه کرده است.

خبرنگار سپس پرسید: لطفا جزییات را بفرمایید که در راستای آزادی این ‪ ۱۵‬نفر چه اتفاقی افتاده است ؟

احمدی نژاد پاسخ داد: اتفاق خاصی نیفتاده است. دولت انگلیس نامه‌ای به وزارت خارجه ما داد و گفت که دیگر اینها تکرار نخواهد شد. البته منوط به نامه وزارت خارجه انگلیس نبود. این تصمیمی است که نظام جمهوری اسلامی گرفت و این هدیه را به مردم انگلستان داد.

رییس جمهوری تاکید کرد: وقتی از موضع عطوفت و رافت اسلامی کاری انجام می‌شود، انتظار نداریم در مقابل آن پاداش بگیریم.

خبرنگار مجددا سووال کرد: چه پیامی برای مردم انگلستان دارید که فصل‌الخطاب این اتفاق بودند ؟

احمدی نژاد پاسخ داد: همه را به راه توحید، عدالت، خداپرستی، عشق و محبت به سایر انسانها، حیات طیبه انسانی دعوت می‌کنیم. جایی که پاکی، صداقت، دوستی و عدالت باشد، مردم همدیگر را دوست داشته باشند، کینه‌ورزی، بدخواهی و دشمنی وجود نداشته باشد.

خبرنگار یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا نیز از رییس جمهوری سووال کرد: با توجه به اینکه در سخنان خود گفتید آقای شیراک مرتکب اشتباه شده است، بعد از آزادی ‪ ۱۵‬نظامی، تغییری در روابط ایران و اتحادیه اروپا رخ خواهد داد ؟

احمدی نژاد پاسخ داد: ما علاقه‌مند به توسعه روابط با همه کشورهای اروپایی هستیم. منتهی آنها باید شرایط امروز جهان را بخوبی درک کنند.

دورانی که از موضع قدرت و تعصب بنشینند و فرمانروایی کنند، تمام شده است باید اصلاحاتی در رفتار خود انجام دهند.

کد خبر 18811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز